DE GB
Container Rain

Relatieve Vochtigheid
& Container Rain

Het regent in mijn container!

Heeft u dit scenario ooit ondervonden?

"Mijn container is afgeleverd en de lading is vochtig. Er zijn geen gaten in de container en toch stinkt het binnen naar schimmel en meeldauw. Het lijkt wel of het regent! Hoe is dit mogelijk?"

Als uw container in een tropische omgeving wordt geladen, waar de lucht warm en vochtig is en deze een land als eindbestemming heeft waar het koeler is, dan krijgt uw lading te maken met een fenomeen dat bekend staat als "lading zweet" of "container rain".

Tijdens transport over zee kunnen er temperatuurschommelingen optreden van maar liefst 50°C op bepaalde tijden van het jaar tussen tropische regio's en het koeler, gematigde klimaat van Europa.
Uiteraard kunnen gelijke omstandigheden optreden tijdens het laden van een container in bepaalde vochtige periodes in Europa en het verschepen naar een tropische bestemming elders in de wereld. 

Als de buitentemperatuur daalt, wordt de container koud, waardoor hygroscopisch of vocht absorberende ladingen en verpakkingsmaterialen waterdamp vrij geven. Door de koele temperatuur binnenin de container wordt de waterdamp in de lucht niet geabsorbeerd.
Dit gebeurt als de temperatuur van de boven- en zijpanelen van de container onder het dauwpunt van de lucht die in de container gevangen zit daalt en, net als dauwdruppels op een glas ijsthee op een warme zomerdag, als condens of "zweet" zich op de lading, de wanden en het plafond van de container begint te vormen.

Het vocht, dat samen met uw lading en verpakkingsmateriaal is mee verstuurd zal (gezien de temperatuursverschillen in de container) als waterdamp vrijkomen en zó groot zijn dat het lijkt of het "regent".

Als warme, vochtige lucht onder het dauwpunt afkoelt, wordt waterdamp in de lucht omgevormd tot condens in soms zeer grote hoeveelheden. Dit condens, wat als waterdamp wordt vrijgegeven, dringt door het verpakkingsmateriaal heen.

Water vanaf het plafond kan direct op de lading vallen of langs de wanden naar beneden druppelen. Het gevolg is als het ware een zwembad op de bodem van de container waarbij de lading of het verpakkingsmateriaal het vocht zal absorberen.
Het indienen van een lading claim is echter niet gedekt. De daaruit voortvloeiende schade zal worden toegeschreven aan de inherente ondeugd van de lading of verpakkingsmaterialen.

Vochtschade aan goederen is een veelvoorkomend probleem in de containervaart en opslag. In het verleden waren deze problemen te wijten aan het niet-gebruiken van, of het gebruik van onvoldoende presterende dehydratiemiddelen. Deze waren echter niet krachtig genoeg tijdens het transport en/of opslag periode.

Elk jaar wagen veel organisaties hun goede naam en reputatie met de keuze goederen onvoldoende te beschermen tegen vochtschade tijdens zeetransport. 

De schade als gevolg van vocht en condens kan het volgende tot gevolg hebben: natte dozen, vochtige verpakkingen, loslatende etiketten, dozen scheuren, bedorven goederen of geuren, roest, vlekken en corrosie. 
Deze problemen kosten fabrikanten, expediteurs, rederijen, handelsbedrijven, importeurs, exporteurs en verzekeringsmaatschappijen vele miljoenen euro’s per jaar. 

Omdat zeevracht vaak de voordeligste manier is om goederen over een lange afstand te transporteren, wordt de meeste vracht per schip vervoerd. Alleen al vanuit de haven Rotterdam zijn in 2013 ca.3,4 miljoen containers verscheept naar bestemmingen over de hele wereld. Een groot deel van deze containers kregen direct of indirect te maken met container regen. 

De oplossing:

Door luchtvochtigheid lager dan condens te vormen, deze te stabiliseren en aan een systeem te koppelen dat snel genoeg reageert om het teveel aan vocht te absorberen voordat er vorming van druppels ontstaan. 

“SEA DRY” is speciaal ontwikkeld om ladingen droog te houden tijdens transport over zee.

“SEA DRY” is dan ook dé eenvoudige en voordelige oplossing om “container regen” te voorkomen.

Voorkom schade veroorzaakt door container regen tijdens vervoer over zee of land en gebruikt een adequaat droogmiddel. SEA DRY stopt condensatie door het absorberen van vocht in gesloten ruimtes. 

1kg. “SEA DRY” kan tot 1.800ml. aan vocht opnemen met een snelheid van wel 20 gram vocht per uur.
Zo kan een significant verschil ontstaan in de atmosfeer gedurende de dag en nacht cycli van stijgende en dalende temperatuur in een container.

“SEA DRY” fungeert als een buffer, absorbeert vocht en helpt bij het handhaven van het evenwicht tussen de luchtvochtigheid en de container inhoud. 
“SEA DRY” bestaat uit een combinatie van calcium chloride en zetmeel. Over een periode van ca. 45 dagen neemt het vocht op en laat dit niet meer los. Tijdens deze periode van 45 dagen veranderd de structuur van droog- naar een gelei-achtige substantie. “SEA DRY” is absoluut lekvrij.  

Om een zo ideaal mogelijke verdeling in uw 20ft. of 40ft. container te verkrijgen is “SEA DRY” verkrijgbaar in 5 verschillende uitvoeringen en raadpleeg onze containerrichtlijnen

1)  “SEA DRY” 600 gram Strip           (neemt tot 1.000ml. aan vocht op)

2)  “SEA DRY” 1.200 gram Strip        (neemt tot 1.800ml. aan vocht op)

3)  “SEA DRY” 2.000 gram Blancket (neemt tot ca. 4.000ml. aan vocht op)

4)  “SEA DRY” Pole horizontaal         (neemt tot 1.800ml. aan vocht op)
 
5)  “SEA DRY” Pole verticaal              (neemt tot 1.800ml. aan vocht op)

Niet onbelangrijk:

Canadaco B.V. kent geen lange levertijden. Al onze producten zijn uit voorraad leverbaar en een minimale afname hoeveelheid per opdracht van b.v. 1 container of 1 pallet kennen we niet. U besteld wat u nodig denkt te hebben en wij leveren per direct uit.

Canadaco B.V. adviseert u graag welke hoeveelheid aan SEA DRY u nodig heeft om “Container Regen” te voorkomen en uw vracht droog te houden tijdens transport over zee.

Schroom niet om contact op te nemen voor een advies op maat.

Canadaco B.V.
Phone nbr.:    +31 (0)6 22 78 78 77.
E-Mail:            cor@droogzakjes.nl         
Web-site:        www.droogzakjes.nl